april 7, 2019

Rdeča, rumena in zelena niso skupaj od nekdaj

Semaforji so del našega vsakdanjika in nam olajšajo marsikatero pot. Čeprav jim kot udeleženci v prometu namenjamo precej pozornosti, pa marsičesa o njih ne vemo. Zbrali smo nekaj zanimivosti o lučeh, ki nas ustavljajo ali nam puščajo prosto pot.

V Sloveniji smo prvi semafor dobili šele po drugi svetovni vojni. (Foto: Pexels)

Prvi semafor je bil leta 1868 namenjen pešcem in kočijažem - pešcem je pomagal varno prečkati ulice že pred avtomobili. Takrat so semaforje morali upravljati ročno, namesto žarnic pa so svetlobne signale oddajale plinske svetilke. Te so bile precej nevarne. Po manj kot mesecu dni so eksplodirale, kar je poškodovalo nemalo policistov, ki so upravljali s prvimi semaforji. Po tem, ko je leta 1869 v eni od takšnih nesreč policist celo izgubil življenje, so plinske svetilke začeli počasi ukinjati.

Rumena preprečila številne nesreče
Električnega semaforja se je domislil ameriški policist Lester Wire, ki ga je skrbel vse bolj gost promet. Prvi semafor na elektriko je predstavil leta 1912. Dve leti kasneje so ga prvič namestili, in sicer v mestu Cleveland v ameriški zvezni državi Ohio. Ta semafor še ni bil takšen kot ga poznamo danes. Šele leta 1920 je še en ameriški policist, William Potts, rdeči in zeleni, ki so si ju izposodili iz železniške signalizacije, dodal rumeno luč. Tako so močno zmanjšali število prometnih nesreč, saj je rumena voznike opozorila na spremembo v prometu.

Preveč hupanja
Semaforji so pritegnili nemalo izumiteljev, ki so iskali načine, kako jih izboljšati. Leta 1928 je Charles Adler izumil semafor, ki so ga vozniki aktivirali s hupanjem. A njegov izum ni imel dolge življenjske dobe. Ljudje, ki so živeli v bližini semaforja, so se namreč hitro pritožili zaradi preveč hrupnega prometa.

S tehnološkim napredkom so napredovali tudi semaforji. Leta 1960 so bili računalniki že tako zmogljivi, da so ljudje z njihovo pomočjo lahko upravljali semaforje tudi na daljavo in vnaprej. V prihodnosti pa naj bi po nekaterih napovedih imeli semaforje, ki se bodo povezali z našimi pametnimi telefoni. Tako naj bi navigacije vozniku sporočale, kako hitro ali počasi ter po kateri poti mora peljati, da se izogne rdečim lučem.

V Sloveniji po vojni
V Sloveniji smo prvi semafor dobili precej kasneje kot v ZDA, šele leta 1956. Namestili so ga pred takratni Delavski dom na Gosposvetski cesti. Za pravo barvo luči na semaforju, ki je nastal v ljubljanskem podjetju Tela, je takrat še ročno skrbel policist. Ko so leta 1962 pod ljubljanskim gradom uredili predor, je prestolnica dobila tudi prvo semaforizirano križišče. Danes v Ljubljani za tekoč promet po podatkih portala MMC skrbi 250 semaforjev. (TMG)