julij 27, 2022

Slovenjebistriški podpis pod hrvaški ponos

Hrvaška je sinoči dočakala odprtje Pelješkega mostu, ki prvič v zgodovini samostojne Hrvaške povezuje skrajni jug s preostalim delom države. Več kot 2400 metrov dolg most pa nosi tudi slovenski pečat.

Most na Pelješac (foto: Vlada Republike Hrvaške)

Enega največjih in najzahtevnejših regijskih infrastrukturnih projektov je namreč projektiral slovenjebistričan Marjan Pipenbaher, soustanovitelj biroja Ponting. Pipenbaher je sicer znan naslov za gradnjo mostov, sprojektiral jih je že preko 200, a pelješkega čuti kot posebnega, kot svoje življenjsko delo. Dejal je tudi, da je ob snovanju mostu opazoval okolico, prav tako mu je bila v navdih pesem "Moj galebe" Oliverja Dragojevića.

Most na Pelješac je ključnega pomena pri povezovanju večine Dubrovniško-neretvanske županije s preostalo Hrvaško, saj je bila doslej ločena z bosanskim obalnim mestom Neum. V dolžino meri 2404 metre, visok je 55 metrov, širok pa 24. Vsa jeklena in železna konstruckija tehtata kar 85.000 ton. Višina mostu je zahtevala globoko temeljenje, kar 27 metrov v globino. Piloti so bili dolgi tudi do 130 metrov in kot taki celo najdaljši jekleni na svetu. Gradnja je bila izjemno zahtevna tudi zaradi naravnih razmer, pogosta je bia namreč burja, prav tako potresi, obojemu pa bo novi most dobro kljuboval. Gradnjo, ki je trajala dobra tri leta, je Hrvaška zaupala kitajskim gradbincem. Pipenbaher je most tudi patentiral, posebno pozoronost pa je namenil tudi osvetlitvi objekta.

Po mostu se je prvi zapeljal električni avtomobil znamke Rimac Nevera. (foto: Vlada Republike Hrvaške)

Gradnja premostitvenega objekta je bila prvič predlagana leta 1997, kasneje pa doživljala več političnih tehtanj. Prva gradnja se je pričela leta 2007, a jo je leta 2011 ustavila finančna kriza.Da je veličina projekta za Hrvate zares neizmerna, je na sinočnjem odprtju nakazal tudi predsednik hrvaške vlade Andrej Plenković: "Prevevajo me občutki veselja, ponosa in hvaležnosti. Veseli nas, da smo realizirali projekt, ki je resnično nacionalni, strateški, vsehrvaški in predvsem nestrankarski. To je projekt generacije, projekt ponosa."

Pipenbaher je sicer podpisan pod mnoge infrastrukturne projekte. Med njimi viadukt Črni kal, most Ada v Beogradu, most za pešce na Ptuju, most Giborim v Izraelu in Kömürhan v Turčiji. V naši bližini najbolj znan Pipenbaherjev izdelek pa je zagotovo viadukt na Grobelnem. (ViP)